Μάρκο Βογιατζόγλου, τι τεχνολογικά νέο θα δούμε στο Μουντιάλ από την ΕΡΤ;

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Με αφορμή τις τεχνολογίες αιχμής με τις οποίες θα παρουσιαστεί το φετινό Μουντιάλ, μιλήσαμε με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Νέων Μέσων και Αρχείου της ΕΡΤ για όλα όσα ετοιμάζονται να γραφτούν στη νέα και αρκετά καινοτόμα σελίδα της δημόσιας τηλεόρασης. Πως ένα κορυφαίο αθλητικό γεγονός όπως το Μουντιάλ γίνεται αφορμή για να μιλάμε για μια νέα εποχή της ΕΡΤ; Όταν πέρυσι...

το καλοκαίρι πήραμε τα δικαιώματα του Μουντιάλ 2018, η FIFA ανακοίνωσε πως μπορεί να διαθέσει κάποια καινοτόμα προϊόντα σε όποιον έχει τη διάθεση, τους πόρους και το στρατηγικό σχέδιο για να τα υλοποιήσει. Εμείς είδαμε αμέσως μια ευκαιρία να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός στο επίπεδο του πως θα παρουσιάζουμε τέτοιου είδους μείζονα γεγονότα όπως είναι το Μουντιάλ στους τηλεθεατές, και δημιουργήσαμε τρία εύχρηστα νέα προϊόντα τα οποία θα παρέχονται δωρεάν στους χρήστες και θα καλύπτουν όλο το φάσμα συσκευών που συνδέονται στο διαδίκτυο και έχουν οθόνη, δηλαδή ηλεκτρονικούς υπολογιστές, tablet και κινητά, γυαλιά εικονικής πραγματικότητας VR και smart tv.

«Οι καινοτομίες περιλαμβάνουν: α) εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας, β) διαδραστικό site, γ) ειδική εφαρμογή για smart tv».

Ποιες είναι οι τρεις αυτές νέες τεχνολογίες που θα εισάγει η ΕΡΤ στο Μουντιάλ;
Ξεκινάμε από την εφαρμογή ERTVR που είναι διαθέσιμη από την ΕΡΤ (από τις 12/6) για όλους τους χρήστες εντός Ελλάδας και απευθύνεται σε κινητά, tablets και γυαλιά εικονικής πραγματικότητας. Περιλαμβάνει τη δυνατότητα να δεις ζωντανά τον αγώνα μέσα σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας σε παράθυρο 180° στο οποίο θα κινείς τη θέασή σου ελεύθερα, κουνώντας είτε τη συσκευή σου είτε το κεφάλι σου αν φοράς γυαλιά VR, έχοντας μάλιστα τη δυνατότητα επιλογής της ζωντανής μετάδοσης από πέντε διαφορετικές λήψεις-κάμερες, ενώ θα μπορείς να δεις ξανά έναν αγώνα που έχει ήδη τελειώσει από 16 ή και 18 διαφορετικές γωνίες λήψεις (όλοι οι αγώνες θα είναι διαθέσιμοι on demand έως τις 30/7). Επίσης, θα έχεις στη διάθεσή σου εξειδικευμένα στατιστικά τα οποία θα ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο.

Συνεχίζουμε με το website που εμπλουτίζεται με τη δυνατότητα να περιηγηθείς με ένα εικονικό timeline μέσα στον αγώνα πηγαίνοντας κατευθείαν στη στιγμή που σε ενδιαφέρει και διαλέγοντας την οπτική γωνία που θέλεις να δεις τη συγκεκριμένη φάση και φτάνουμε στην ειδική εφαρμογή που έχουμε φτιάξει για την υβριδική τηλεόραση, η οποία απευθύνεται αποκλειστικά για smart tv και περιλαμβάνει όλες τις παραπάνω υπηρεσίες, συν βίντεο 360 μοιρών στα οποία θα μπορείς να περιηγηθείς απλά με το τηλεκοντρόλ σου. Πρόκειται για βίντεο παραγωγής της FIFA, από τα αποδυτήρια ή από την είσοδο των ομάδων στη φυσούνα για παράδειγμα, τα οποία θα ανανεώνονται συνεχώς και θα είναι διαθέσιμα κατά τη διάρκεια του αγώνα, αλλά όχι σε πραγματικό χρόνο· μιλάμε για ζωντανή μετάδοση με τη διαφορά λίγων μόνο λεπτών, όσων δηλαδή χρειάζονται για να ετοιμαστεί το υλικό. Η 360° θέαση στην υβριδική τηλεόραση, μάλιστα, θα υλοποιηθεί για πρώτη φορά στην Ευρώπη.

Πρώτη φορά σε Μουντιάλ ή πρώτη φορά γενικώς;
Παρότι η υβριδική πλατφόρμα υπάρχει ήδη σε 16 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι κανείς άλλος στην Ευρώπη δεν έχει κάνει κάτι τόσο προχωρημένο όσο η 360° θέαση ακόμα, και ούτε θα το κάνει για το φετινό Μουντιάλ της Ρωσίας. Θα είμαστε εμείς αυτοί που θα το κάνουμε πρώτοι.

«Φαντάσου να βλέπεις στην τηλεόρασή σου τον αγώνα όπως εξελίσσεται ζωντανά και σκηνοθετημένο κανονικά, και αν για παράδειγμα η παρέα διαφωνεί για ένα φάουλ να μπορείτε την ίδια στιγμή να ξαναδείτε τη φάση στο tablet ή στον υπολογιστή από 16 διαφορετικές γωνίες λήψης έτσι ώστε ο καθένας να τεκμηριώνει το επιχείρημά του με οπτικοακουστικό υλικό».

Όταν έχεις τόσες interactive δυνατότητες στα χέρια σου, αλλάζει η εμπειρία της «παρεΐστικης» συλλογικής θέασης που είναι μέχρι τώρα συνδεδεμένη με το Μουντιάλ;
Εμπλουτίζεται, δεν αλλάζει. Ξέρουμε ότι όλοι μας χαιρόμαστε να βλέπουμε το Μουντιάλ με την παρέα μας, στο μπαλκόνι με πίτσες και μπίρες. Αυτό που κάνουμε είναι ότι δίνουμε τη δυνατότητα στον τηλεθεατή να μπει κυριολεκτικά μέσα στο παιχνίδι και να χειρίζεται, να διαλέγει, να επιλέγει ελεύθερα και μέσω της διάδρασης τον τρόπο θέασης με τον οποίο θέλει να παρακολουθήσει ζωντανά τον αγώνα εκείνη τη στιγμή, είτε συμπληρωματικά είτε εκ των υστέρων. Φαντάσου λοιπόν να βλέπεις στην τηλεόρασή σου τον αγώνα όπως εξελίσσεται ζωντανά και σκηνοθετημένο κανονικά, και αν για παράδειγμα η παρέα διαφωνεί για ένα φάουλ να μπορείτε την ίδια στιγμή να ξαναδείτε τη φάση στο tablet ή στον υπολογιστή από 16 διαφορετικές γωνίες λήψης έτσι ώστε ο καθένας να τεκμηριώνει το επιχείρημά του με οπτικοακουστικό υλικό.

Οι τηλεθεατές θα έχουν στη διάθεσή τους και την τεχνολογία του VAR που εισάγεται για πρώτη φορά σε Μουντιάλ;
Φυσικά. Το VAR (Video Assistant Referee) στο οποίο ο διαιτητής μπορεί να βλέπει σε πάρα πολύ αργό ριπλέι τι ακριβώς συνέβη σε μία φάση μέσα από συγκεκριμένες κάμερες οι οποίες εστιάζουν πάνω στα πόδια των παικτών ή πάνω στις φιγούρες τους ώστε να λάβει τη σωστή απόφαση, εισάγεται για πρώτη φορά στις τεχνολογίες ενός Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου και θα είναι μια από τις δυνατότητες που θα έχουν και όσοι παρακολουθούν τον αγώνα μέσω των υπηρεσιών της ΕΡΤ.

Τι γίνεται με τις νέες τεχνολογίες στην μετά-Μουντιάλ εποχή;

Είμαστε μόνο στην αρχή, στις 15 Ιουλίου που τελειώνει το Μουντιάλ δεν θα μαζέψουμε τα προϊόντα και θα τα βάλουμε στο συρτάρι. Έχουμε αποκτήσει πλέον την τεχνολογία, την υποδομή και την τεχνογνωσία για να εφαρμόσουμε ξανά και ξανά παρόμοια προϊόντα σε οποιοδήποτε ζωντανό γεγονός υπάρχει η τεχνική δυνατότητα να συμβεί κάτι τέτοιο. Και δεν μιλάμε απαραίτητα για αθλητικές διοργανώσεις. Όπου υπάρχει πολυκάμερη κάλυψη υπάρχει πλέον και η δυνατότητα να δώσουμε επιλογή διάδρασης στον θεατή, όπως για παράδειγμα σε συναυλίες. Αυτό που γίνεται για την εικόνα μπορεί αργότερα να συμβεί αντίστοιχα και στον ήχο. Να διαλέγεις δηλαδή τη γωνία από την οποία εσύ θέλεις να ακούς ένα συμβάν· από τα θεωρεία ή την πλατεία αν μιλάμε για μια όπερα, ή από την κερκίδα της ομάδας σου κατά τη διάρκεια ενός αγώνα έτσι ώστε να αλλάζει και η ένταση στην οποία ακούς τα συνθήματα.

Τι νέο είναι προγραμματισμένο να δούμε στο μέλλον;
Όταν μιλάμε για νέες τεχνολογίες, το όριο είναι ο ουρανός. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τους σχεδιασμούς για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2020 και στο ενδιάμεσο, ανάλογα με τι μεταδόσεις θα έχει η ΕΡΤ, θα ψάξουμε και θα βρούμε έξυπνους, χρήσιμους και εύχρηστους τρόπους να υλοποιήσουμε πάλι καινοτόμες υπηρεσίες για τις μεταδόσεις αυτές. Αυτό είναι δέσμευση και αποτελεί τον στρατηγικό μας σχεδιασμό για την επόμενη τριετία. Έχουμε το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και αυτά τα βήματα τα οποία κάνουμε στοχεύουμε να έχουν συνέχεια, αναλαμβάνοντας τη δέσμευση να αλλάξουμε το τηλεοπτικό πεδίο. Διότι όπως καταλαβαίνεις, όταν μια φορά γίνουν τέτοιου είδους θαυμαστά πράγματα μετά δεν μπορείς να γυρίσεις πίσω.


Ένα παλιότερο, μεγάλο βήμα, η ψηφιακή τηλεόραση που πρώτη η ΕΡΤ έφερε στην Ελλάδα, δεν πήγε και τόσο καλά και τα θεματικά της κανάλια έκλεισαν. Αυτό δεν άφησε πίσω την ΕΡΤ;
Σαφώς. Η υποχρέωση της ΕΡΤ είναι να φέρνει πάντα τεχνολογίες αιχμής, είναι πάροχος καθολικής υπηρεσίας. Πρέπει λοιπόν να παρέχει το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα σε όλους τους πολίτες. Σημασία δεν έχει όμως η μία φορά, σημασία έχει η συνέχεια μέσα στο χρόνο. Όπως πολύ σωστά είπατε η ΕΡΤ άνοιξε την ψηφιακή τηλεόραση, την έφερε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες, δεν μπόρεσε όμως να συνεχίσει αυτό το πρότζεκτ μέχρι και σήμερα. Μεσολάβησαν βέβαια και πολιτικές αποφάσεις –οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν άλλου τύπου προτεραιότητες, από τον περιορισμό του δημόσιου φορέα, τον τεμαχισμό του ως και το πεντακάθαρο μαύρο που έριξε η κυβέρνηση Σαμαρά. Τώρα όμως θεωρούμε ότι η ΕΡΤ βρίσκεται αυτήν την περίοδο σε μια εποχή ανάπτυξης και έχει υποχρέωση να βγει μπροστά για τους τηλεθεατές, οι οποίοι την στηρίζουν μέσω του ανταποδοτικού τέλους και πρέπει να λαμβάνουν υπηρεσίες αιχμής, τόσο τεχνολογικά όσο και σε άποψη περιεχομένου, ώστε να είναι ευχαριστημένοι, να ξέρουν ότι τα λεφτά τους πάνε στο κάτι παραπάνω.

«Η ΕΡΤ βρίσκεται σε μια εποχή ανάπτυξης και έχει υποχρέωση να βγει μπροστά για τους τηλεθεατές, οι οποίοι την στηρίζουν μέσω του ανταποδοτικού τέλους και πρέπει να λαμβάνουν υπηρεσίες αιχμής, τόσο τεχνολογικά όσο και σε άποψη περιεχομένου».

Η στασιμότητα των ιδιωτών δίνει μια κάποια ευκαιρία στην ΕΡΤ για ένα νέο άνοιγμα;
Είναι ευκαιρία, αλλά οπωσδήποτε είναι και υποχρέωση. Όταν οι ιδιώτες επενδύουν αποκλειστικά σε ριάλιτι που αντιγράφουν το ένα το άλλο, τα οποία σε πολιτιστικό ή εκπαιδευτικό επίπεδο όχι απλά δεν σε πάνε πουθενά αλλά σε τραβούν πίσω, και παράλληλα επενδύουν ελάχιστα σε επίπεδο μυθοπλασίας προτιμώντας αντ’ αυτού τουρκικά σίριαλ μέχρι οποιαδήποτε ανοησία μπορεί να σκεφτεί ο καθένας, προφανώς και είναι υποχρέωση της ΕΡΤ να βγει μπροστά και να επενδύσει σε πρωτότυπο περιεχόμενο υψηλής ποιότητας.

Πως κρίνετε την πορεία της ΕΡΤ Hybrid που τρέχει ήδη για τέσσερις μήνες;
Ήδη είμαστε πολύ ευχαριστημένοι, καθώς μόλις σε 4 μήνες από την έναρξή της έχουμε πάνω από 125.000 τηλεοράσεις που συνδέονται στην υβριδική κάθε μήνα, δίνοντάς μας περίπου γύρω στο 1,5 εκ. «page views»-επισκέψεις στις εφαρμογές. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν εφαρμογές catch up video που σου επιτρέπουν γυρίσεις κάποιες μέρες πριν και να δεις απευθείας από την τηλεόρασή σου ένα σόου που είχες χάσει, μπορείς να κάνεις αναζήτηση σε όλο το αρχείο της ΕΡΤ, οτιδήποτε δηλαδή είναι ανεβασμένο σε video on demand, και να το παρακολουθήσεις ξανά, από εκπομπές μέχρι ταινίες και σειρές μέσα από ένα πλούσιο περιεχόμενο. Έχουμε τις μεταδόσεις που κάνουμε σε live streaming διαδικτυακά, δηλαδή το κανάλι ΕΡΤplay το οποίο κατά κύριο λόγο μεταδίδει αθλητικά γεγονότα τα οποία δεν μεταδίδονται από την ΕΡΤ1,ΕΡΤ2 ή ΕΡΤ3, όπως επίσης ένα δίωρο καθημερινό αφιέρωμα με τα καλύτερα αθλητικά συμβάντα από παγκόσμιες αθλητικές διοργανώσεις, καθώς και την εφαρμογή του καιρού η οποία είναι και αυτή διαδραστική και επιλέγοντας μια περιοχή σου επιτρέπει να εμβαθύνεις σε περισσότερες πληροφορίες πέρα από την θερμοκρασία. Υπάρχουν επίσης τα 27 ραδιόφωνα της ΕΡΤ για διαδικτυακή ακρόαση ενώ έχουμε ανοίξει και μια ειδική εφαρμογή για το Μουντιάλ, η οποία μαζεύει και συγκεντρώνει σε κατηγορίες όλο το υλικό που έχει παιχτεί ήδη ενόψει του Μουντιάλ: ντοκιμαντέρ για την ιστορία του παγκοσμίου κυπέλλου ποδοσφαίρου, μονόλεπτα βιντεάκια αφιερωμένα σε διάσημους παίκτες του παρελθόντος καθώς και όλες τις εκπομπές «Ο δρόμος για το Μουντιάλ» που προβλήθηκαν τις προηγούμενες εβδομάδες. Σε αυτήν την εφαρμογή έχουν «κουμπώσει» και οι διαδραστικές υπηρεσίες για το Μουντιάλ.

Τι θα αλλάξει στην υβριδική τηλεόραση εκτός του Μουντιάλ και σε ποιους τομείς θα εξελιχθεί μελλοντικά;
Είμαστε σίγουροι ότι τα πράγματα που θα δει κανείς στην υβριδική το καλοκαίρι με το Μουντιάλ θα είναι σπουδαία, άρα θα ανοίξει ακόμα περισσότερο ο αριθμός των ανθρώπων που εξυπηρετούμε. Για την επόμενη σεζόν έχουμε προγραμματίσει τα εξής: να βάλουμε μια εφαρμογή διαδραστικής εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας με βιντεο-μαθήματα και κουίζ που απευθύνονται σε ανθρώπους που μένουν στην Ελλάδα και έχουν μια βασική γνώση Ελληνικών, με σκοπό να προετοιμάσει τους χρήστες σε ένα επαρκέστατο γλωσσικό επίπεδο προκειμένου να δώσουν εξετάσεις. Η εφαρμογή θα τρέχει στα Ελληνικά σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, και θα φροντίσουμε τα λεκτικά να είναι τέτοια ώστε να μην μείνει κανένας πίσω.

Η δεύτερη εφαρμογή που ετοιμάζουμε περιλαμβάνει τα «Επίκαιρα» της περιόδου 1949-1976. Τι ήταν τα «Επίκαιρα»; Κάτι σαν τις σημερινές ειδήσεις, ένα τρίλεπτο ή πεντάλεπτο κλιπ με φωτογραφίες και αφήγηση για τις κυριότερες ειδήσεις της εβδομάδας που προβάλλονταν στο σινεμά πριν ξεκινήσουν οι ταινίες. Τα βίντεο αυτά θα «κουμπώσουν» στην υβριδική κι έτσι ανάλογα σε ποια εβδομάδα βρίσκεσαι θα μπορείς να βλέπεις τι γινόταν την αντίστοιχη εβδομάδα εκείνα τα χρόνια. Μέχρι στιγμής έχουν χρησιμοποιηθεί μόνο κάποια αποσπάσματά τους σε εκπομπές αρχείου σαν το «Σαν Σήμερα», ολόκληρα όμως θα προβάλλονται σε πανελλήνια πρώτη μέσα στην επόμενη τηλεοπτική σεζόν.

«Θέλουμε να εξερευνήσουμε καινούργιες φόρμες, θέλουμε να πειραματιστούμε, θέλουμε –γιατί όχι– να προβοκάρουμε, θέλουμε να πάμε την ΕΡΤ παραπέρα και μαζί με την ΕΡΤ και την ελληνική τηλεόραση συνολικά».

Ποια είναι η μελλοντική αξιοποίηση των δυνατοτήτων που θα αναπτυχθούν στο Μουντιάλ;
Θέλω να επενδύσουμε πολύ στο κομμάτι του βίντεο 360°, καθώς θεωρώ ότι ανοίγει πολύ ενδιαφέρουσες προοπτικές όχι μόνο ως προς το εντυπωσιακό του πράγματος αλλά και ως προς τις αφηγηματικές προκλήσεις που βάζει πάνω στο τραπέζι. Μέχρι τώρα το περιεχόμενο που υπάρχει σε 360° είναι ερασιτεχνικό, διότι έχουμε μάθει οι σεναριογράφοι ή οι αρχισυντάκτες ενός ντοκιμαντέρ να αφηγούνται καθοδηγώντας στην ουσία τον σκηνοθέτη. Όταν όμως ο χρήστης θα μπορεί να διαλέξει τη γωνία λήψης, αυτό απαιτεί από τη μεριά του «σεναριογράφου» να το λάβει υπόψη του, να το αξιοποιήσει και να το αναπτύξει. Για παράδειγμα, μπορώ να σκεφτώ ντοκιμαντέρ στα οποία ο παρουσιαστής αντί να δίνει εντολή στον σκηνοθέτη λέγοντας «γύρισε την κάμερα δεξιά για να δούμε κάτι άλλο», απευθύνεται στον χρήστη και χωρίς να φεύγει το πλάνο από πάνω του τον ενημερώνει πως αν κοιτάξει δεξιά θα δει παραδείγματος χάρη ένα σπουδαίο αρχαίο μνημείο, ενώ αν κοιτάξει αριστερά θα βρει έναν digital ψηφιακό χάρτη με το πώς ήταν χωροθετημένο το αρχαιολογικό αυτό μνημείο την εποχή εκείνη. Αυτά από μόνα τους είναι μια καταπληκτική πρόκληση για όλους τους δημιουργούς, σε όποια θέση κι αν βρίσκονται μέσα στην παραγωγή, προκειμένου να τα αξιοποιήσουν και να φτιάξουν κάτι το οποίο πραγματικά θα μας πάει μπροστά. Σκοπεύουμε λοιπόν να δουλέψουμε πάνω σε αυτά παίρνοντας τον κατάλληλο εξοπλισμό και αξιοποιώντας την εμπειρία του Μουντιάλ.

Και που βρισκόμαστε με το original content που «απαιτεί» το τηλεοπτικό κοινό και που λείπει από την ΕΡΤ;
Είναι αλήθεια ότι την τελευταία δεκαετία η ΕΡΤ δεν έχει παραγάγει πρωτότυπη μυθοπλασία. Αυτό θα θεραπευθεί. Ήδη έχουν εγκριθεί κάποιες παραγωγές και είμαι σίγουρος ότι θα προγραμματιστούν κι άλλες, παρότι δεν είναι μόνο θέμα διάθεσης αλλά και υλικών πόρων. Είμαι σίγουρος ότι η νέα τηλεοπτική σεζόν θα βρει την ΕΡΤ σε πολύ καλύτερη θέση από αυτήν που βρίσκονταν προηγουμένως και οι πολίτες έχουν δίκιο να είναι απαιτητικοί. Η ΕΡΤ πέρασε από μια δραματική περίοδο στο κλείσιμό της και μέχρι να ξανασταθεί στα πόδια του ένας οργανισμός τέτοιου μεγέθους δεν είναι απλή διαδικασία, έπειτα από τα δύο χρόνια που «αράχνιαζε» ή είχε τα διάφορα εκτρώματα της ΔΤ και της ΝΕΡΙΤ. Όμως και η πίστωση χρόνου που δείχνει ο κόσμος προφανώς και δεν μπορεί να υπάρχει για πάντα, υπάρχει απαίτηση να είμαστε μπροστά, να γίνει η ΕΡΤ καλύτερη. Από μέρους μας θεωρώ ότι κάνουμε το καλύτερο δυνατόν και ότι τα προϊόντα τα οποία προσφέρουμε στο Μουντιάλ δίνουν κατά κάποιο τρόπο και μια ευκαιρία στην ΕΡΤ να ανελιχθεί στη θέση που της αξίζει: πρωτοπόρος, ηγέτης, καινοτόμος φορέας και με ένα προϊόν το οποίο δεν έχουμε δει ποτέ ξανά στην Ελλάδα και το οποίο, την ίδια στιγμή, τόσο από άποψη τεχνολογίας όσο και περιεχομένου, είναι πραγματικά σπουδαίο, ενδιαφέρον και χρήσιμο.

Πηγή: Αθηνόραμα

Κώστας Παπαζαχαρίου (13/6/2018)