Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
Οδεύοντας προς το καλοκαίρι, μάς περιμένουν σημαντικά γεγονότα που σχετίζονται με τη δορυφορική λήψη. Ενα από αυτά είναι η έκθεση Anga Cable 2008 που θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα μεταξύ 27-29 Μαΐου, αλλά και οι μεταδόσεις του Euro2008 και των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου. Ελπίζοντας να δούμε το Euro2008 σε υψηλή ευκρίνεια μέσω Hellas Sat, προς το παρόν σας έχουμε ετοιμάσει μία σειρά θεμάτων με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και πολύ υψηλή ευκρίνεια.

Καταρχήν, συγκεντρώσαμε τους δέκτες High Definition, οι οποίοι διαθέτουν θύρα Ethernet, με στόχο τί άλλο, τη δικτύωση. Ολοι οι δέκτες της έρευνάς μας είναι ιδιαιτέρως αξιόλογοι, με πληθώρα συνδέσεων, όπως e-SATA για ξωτερικό σκληρό, USB 2.0 για αναβαθμίσεις και φυσικά τη μαγική θύρα Ethernet, η οποία συνδέει τον δέκτη με τον υπόλοιπο κόσμο μέσω internet... (Δ.Τ.TV SAT)

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
Με την παρούσα ανακοίνωση, η NOVA θα ήθελε να ενημερώσει τους συνδρομητές της για την τηλεοπτική μετάδοση των αγώνων playoffs των ομάδων της. Τον Ιούλιο του 2007, η SuperLeague μας προσέγγισε για να ενισχύσουμε τον προτεινόμενο νέο θεσμό των playoffs. H NOVA από την πρώτη στιγμή συνεργάστηκε οικιοθελώς με την SuperLeague για την ενίσχυση αυτού του θεσμού. Από τότε έως σήμερα, καταλήξαμε δυο φορές σε συμφωνία, η οποία στη συνέχεια ανατράπηκε χωρίς πάντως δική μας ευθύνη. Τελευταία και πρόσφατη πρότασή μας προς την SuperLeague είναι να αποδοθεί προς αυτήν το σύνολο του πρόσθετου καθαρού διαφημιστικού εσόδου που θα προκύψει για την NOVA από τα playoffs.
* Χθες Δευτέρα 21 Απριλίου, η SuperLeague απέρριψε την οικιοθελή προσφορά μας για την ενίσχυση των playoffs, 36 μόλις ώρες πριν την έναρξη της διεξαγωγής τους. Αυτή η τελευταίας στιγμής ξαφνική εξέλιξη καθιστά προς το παρόν πρακτικά αδύνατη για την NOVA και χωρίς καμία δική της ευθύνη την προβολή και τηλεοπτική εκμετάλλευση των playoffs.  (Δ.Τ.NOVA)

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
Σπάει το μονοπώλιο της Nova στην δορυφορική τηλεοπτική μετάδοση. Ο ΟΤΕ «φουλάρει» τις μηχανές και προτίθεται πλέον να ανταγωνιστεί την Nova, παρέχοντας και ο ίδιος τηλεοπτικό περιεχόμενο. Ηδη ο οργανισμός προχθές κατέθεσε αίτηση στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣP) για την αδειοδότηση της δορυφορικής πλατφόρμας που τώρα δημιουργεί και την οποία ονομάζει HellasSat HD. Οπως υποδηλώνει η ονομασία της, η δορυφορική πλατφόρμα θα αξιοποιήσει τον δορυφόρο HellasSat. Μάλιστα οι εκπομπές θα γίνονται σε σήμα υψηλής ευκρίνειας (High Definition, δηλαδή HD), όπως υποδεικνύει και η ονομασία της πλατφόρμας, εφόσον το σχετικό περιεχόμενο έχει αναπτυχθεί με τη συγκεκριμένη τεχνολογία.

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
Mετά από την μικρή έρευνα, για την ανάλυση εικόνας στα ελληνικά κανάλια της ΝΟΒΑ (που είχα παραθέσει πριν από λίγο καιρό) επανέρχομαι με το θέμα της εκπομπής των καναλιών σε 16:9. Προς στιγμήν μόνο ο ΣΚΑΪ εκπέμπει εξ ολοκλήρου το πρόγραμμά του σε 16:9. Τα κρατικά κανάλια ΕΤ-1, ΝΕΤ, ΕΤ-3 από ότι φαίνεται έχουν την τεχνολογία για εκπομπή 16:9, αλλά μέχρι στιγμής μόνο κάποια κινηματογραφικά έργα μεταδίδονται σε αυτή την διάσταση (ΕΤ-1 "Η χορωδία του Χαρίτωνα" Δευτέρα 21 Απρ. 21:00), καθώς και κάποιες παραγωγές ξένων καναλιών. Ελπίζω αυτό να είναι ένας προάγγελος για την μετάδοση του EURO 2008 σε 16:9, όπως άλλωστε θα κάνουν όλες οι ευρωπαϊκές κρατικές τηλεοράσεις...
Kώστας Τζαντζαράς, Κολωνϊα, Γερμανία

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Το χρονικό της επίγειας μετάδοσης Δορυφορικών και Ιδιωτικών προγραμμάτων στην Αθήνα

1ο μέρος:
Οι πρώτες πειρατικές εκπομπές!
Οι δήμοι ανοίγουν τον δρόμο στην δορυφορική τηλεόραση!
• 
Από το ξεκίνημα της ελληνικής τηλεόρασης την δεκαετία του 60 με ΕΡΤ και αργότερα με ΥΕΝΕΔ
, υπήρξαν κάποιες δειλές προσπάθειες εκπομπής τηλεοπτικού σήματος από πειρατές, οι οποίες όμως συνήθως στέφονταν από αποτυχία καθώς η εκπομπή τηλεοπτικού καναλιού είναι πολύ πιο δύσκολη τεχνικά και οικονομικά από ένα ραδιοφωνικό σταθμό.
• Οι προσπάθειες αυτές ήταν πιο έντονες κυρίως από τα μέσα της δεκαετίας του 80 με πειρατές να εκπέμπουν συνήθως «εκπαιδευτικό πρόγραμμα» τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Μια χαρακτηριστική προσπάθεια έγινε γύρω στο 1987 όταν από την συχνότητα της ΕΡΤ 1 κάποιος πειρατής για αρκετές μέρες έπαιζε ταινίες που νοίκιαζε από το βιντεοκλάμπ της γειτονιάς του. Όπως θα θυμούνται οι παλιότεροι, η ΕΡΤ ολοκλήρωνε το πρόγραμμα της ως τις 2 το πρωί και μετά κατέβαζε τους πομπούς μέχρι να ξεκινήσει και πάλι το πρόγραμμά της. Έτσι οι πειρατές εκμεταλλεύονταν τη συχνότητα της κι έπαιζαν ότι  ήθελαν ανεμπόδιστοι. Συνήθως όμως το κατόρθωμα αυτό κρατούσε για λίγες μέρες γιατί αργά ή γρήγορα η αστυνομία εντόπιζε τον χώρο εκπομπής και το πειρατικό κανάλι σταματούσε.

• Το 1987 ο ανώνυμος πειρατής κατάφερε για περίπου πέντε μέρες να παίζει πρόγραμμα τις πρώτες πρωινές ώρες και να προκαλέσει ένα σχετικό σάλο στην Αθήνα κυρίως λόγω του ακατάλληλου του προγράμματος, μέχρι τελικά να σωπάσει ή να τον σωπάσουν καλύτερα οι αρχές. Το σήμα του μάλιστα ήταν αρκετά καλό για πειρατικό σταθμό. Ανάλογες προσπάθειες γίνονταν συχνά πυκνά, δίνοντας ελπίδα σ αυτούς που μέσα από το τηλεοπτικό «χιόνι» αναζητούσαν εναλλακτικές προτάσεις στην μονοκρατορία της ΕΡΤ, την ώρα που όλη η πολιτισμένη Ευρώπη είχε από καιρό ιδιωτική και δορυφορική τηλεόραση.
• Το 1987 αποτελεί έτος σταθμό για τα τηλεοπτικά δεδομένα
καθώς για πρώτη φορά εκφράζεται έντονα η βούληση των δήμων να σπάσουν το κατεστημένο της ΕΡΤ, αρχικά μεταδίδοντας δορυφορικά προγράμματα και στη συνέχεια το δικό τους τηλεοπτικό κανάλι. Το ραδιόφωνο αρχίζει ήδη να απελευθερώνεται, η τηλεόραση όμως συναντά αρκετά εμπόδια καθώς είναι σαφές ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο. Οι ιστορίες με τις επιδρομές των ΜΑΤ στη Θεσσαλονίκη εναντίων των πομπών του δήμου γίνονται καθημερινά πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες και αποτελούν την αιτία για έντονη πολιτική διαμάχη.
• Στην Αθήνα, ο δήμος δηλώνει κατηγορηματικά ότι είναι έτοιμος να ακολουθήσει το παράδειγμα της πρωτοπόρου Θεσσαλονίκης. Η ΕΡΤ, βλέποντας ότι η κατάσταση πλέον έχει ξεφύγει κι ότι ο κόσμος διψάει για νέα κανάλια, αποφασίζει να προλάβει τον δήμο και να κάνει η ίδια αυτό που αρνείται στους άλλους… (Ισίδωρος)


 

Η πρώτη επίγεια μετάδοση δορυφορικών καναλιών στην Αθήνα!
Το ζάπινγκ μπαίνει στη ζωή μας!

2ο μέρος
• Το 1988, η πίεση του κόσμου που ζητά κάτι νέο στις τηλεοπτικές συνήθειες αλλά και η πρωτοβουλία της τοπικής αυτοδιοίκησης αναγκάζει την ΕΡΤ να κάνει η ίδια αυτό που δεν ήθελε να κάνουν οι άλλοι. Η απόφαση λαμβάνεται, και ανακοινώνεται ότι η κρατική τηλεόραση «συμφώνησε» με 6 δορυφορικά κανάλια για την επίγεια αναμετάδοσή τους στην Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις, συμπεριλαμβανομένης και της Θεσσαλονίκης, όπου ήδη ο δήμος είχε ξεκινήσει την μετάδοση όχι μόνο δορυφορικών προγραμμάτων, αλλά και του δικού του τηλεοπτικού καναλιού, του TV100 που είναι ο πρώτος μη κρατικός σταθμός στην Ελλάδα!
• Την Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 1988, ξεκινά ανεπίσημα στην Αθήνα, η αναμετάδοση των πρώτων δορυφορικών καναλιών που ολοκληρώνεται 2 μέρες μετά, όταν πλέον στον αέρα βρίσκονται 6 συνολικά προγράμματα. Είναι η εποχή που ο Αθηναίος έχει για πρώτη φορά την δυνατότητα να κάνει ζάπινγκ ανάμεσα σε παραπάνω από τα δύο γνώριμα κρατικά κανάλια. Είναι η εποχή που οι ταράτσες των σπιτιών αλλάζουν ραγδαία όψη, όταν στις ήδη εγκατεστημένες μεγάλες κεραίες των VHF προστίθενται οι λίγο πιο κομψές κεραίες UΗF που προορίζονται για την λήψη των νέων καναλιών. Οι τεχνικοί δεν προλάβαιναν να τοποθετούν κεραίες σε όλη την Αθήνα, φαινόμενο που δύσκολα θα παρατηρηθεί ξανά στο μέλλον, εκτός κι αν καταργηθεί η επίγεια λήψη και αντικατασταθεί από δορυφορική, οπότε όλοι θα τρέχουν να προμηθευτούν δορυφορικά πιάτα (sic)!
• Η επιλογή της ΕΡΤ πάντως όσον αφορά  το ποια κανάλια θα μετέδιδε κρίθηκε εκ του αποτελέσματος ως πετυχημένη. Αναλυτικά τα πρώτα έξι δορυφορικά κανάλια στην Αθήνα ήταν τα εξής:

1. Super Channel (Μ. Βρετανία): Ίσως το καλύτερο κανάλι από τα 6. Πρόγραμμα ποικίλης ύλης, με πολλή μουσική και παιδικά προγράμματα τα πρωινά, τηλεπαιχνίδια, πανευρωπαϊκά δελτία καιρού και διάφορα σήριαλ τα μεσημέρια, ενώ τα βράδια μεταδίδονταν ταινίες, σόου κλπ. Πολύ ενδιαφέρον κανάλι πραγματικά, με ατού την αγγλική γλώσσα, του οποίου όμως η τύχη σήμερα αγνοείται. Πιθανόν να έχει ενταχθεί σε κάποιο ψηφιακό μπουκέτο και ακόμα πιο πιθανό να έχει κλείσει ή αντικατασταθεί από κάποιο θεματικό κανάλι. Την εποχή εκείνη πάντως ήταν πραγματικά super επιλογή για τους Αθηναίους.
2. TV5 Europe (Γαλλία): Είναι το μοναδικό (μαζί με το CNN) κανάλι που επιβιώνει ακόμα στον αθηναϊκό τηλεοπτικό χάρτη από εκείνα τα 6 πρώτα. Στα συν του η γαλλική γλώσσα που ομιλείται από αρκετούς στην Ελλάδα, πολλά τηλεπαιχνίδια, εκπομπές μαγειρικής από Γάλλους σεφ, ταινίες και ειδήσεις από τις γαλλόφωνες περιοχές του πλανήτη.
3. SAT1 (Γερμανία): Ένα πολύ καλό γερμανικό κανάλι ποικίλης ύλης, με πρωινά μαγκαζίνο και παιδικά τα Σαββατοκύριακα, ταινίες, σόου, μουσική και σήριαλ.
4. RAIDUE (Ιταλία): Το δεύτερο κρατικό κανάλι της Ιταλίας συμπλήρωνε μαζί με τα προαναφερόμενα, μία τετράδα προγραμμάτων από τις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης. Πλεονέκτημα του καναλιού η μετάδοση του ιταλικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου, φαντασμαγορικών σόου τύπου Ciao Ant1 και Μπράβο και άλλων εκπομπών από τους μετρ του είδους Ιταλούς, πολύ πριν έρθουν στην ελληνική τηλεόραση.
5. CNN International (Η.Π.Α): Το πασίγνωστο ενημερωτικό κανάλι την εποχή που δεν είχε γίνει ακόμα τόσο διάσημο όσο είναι σήμερα, καθώς δεν είχε μεσολαβήσει ο Πόλεμος του Κόλπου.
6. Horizon (ΕΣΣΔ): Ίσως το πιο αδιάφορο από τα 6 κανάλια, κατά πολλούς επιλέχθηκε ως το κομμουνιστικό αντίβαρο στα καπιταλογενή δυτικοευρωπαϊκά κανάλια. Σε γλώσσα που ελάχιστοι μιλούσαν στην Αθήνα, και μάλλον αδιάφορα προγράμματα που θύμιζαν ελληνική τηλεόραση του 70, ήταν ο πρόγονος του καναλιού ORTi που μεταδίδεται σήμερα στον Hot Bird.

• Από την παρουσίαση των καναλιών αυτών γίνεται σαφές ότι ο Αθηναίος τηλεθεατής είχε πλέον αρκετές επιλογές από διαφορετικές κουλτούρες, τηρουμένων των αναλογιών φυσικά. Πολλοί ήταν αυτοί που μέσω αυτής της διαδικασίας, «ανακάλυψαν» την δορυφορική τηλεόραση κι έτσι μαζί με τις χιλιάδες κεραίες UHF εμφανίστηκαν δειλά δειλά τα πρώτα τεράστια πιάτα στις αθηναϊκές ταράτσες.
• Η εποχή αυτή ήταν ιδιαίτερα ρομαντική, γιατί κάθε καινούργιο κανάλι ήταν είδηση, καθώς δεν υπήρχε η πληθώρα των σημερινών επιλογών. Όπως ήδη αναφέρθηκε, δεν είναι μυστικό ότι πέρα από κάποιους πολύ ψαγμένους, οι περισσότεροι τότε ανακαλύψαμε την μαγεία της δορυφορικής λήψης, η οποία φυσικά είναι ασυγκρίτως μεγαλύτερη όταν επιτυγχάνεται με το δικό σου δέκτη και πιάτο. (Ισίδωρος)


 

Τα δορυφορικά κανάλια γίνονται μόδα!
Ένα βήμα πριν την απελευθέρωση της τηλεόρασης!

3ο μέρος
• Η περίοδος από το φθινόπωρο του 1988 μέχρι και την εμφάνιση των πρώτων ιδιωτικών καναλιών αποτελεί την χρυσή εποχή της δορυφορικής τηλεόρασης στην Αθήνα. Για περισσότερο από δύο χρόνια τα δορυφορικά κανάλια έκλεψαν την παράσταση, ανταγωνίστηκαν στα ίσια την ΕΡΤ, και οδήγησαν πολλούς στο να αποκτήσουν δικό τους πιάτο και να μην εξαρτώνται από τις ορέξεις της κρατικής τηλεόρασης, η οποία δυστυχώς πολύ συχνά έκοβε αναίτια την μετάδοση κάποιου προγράμματος ή ακόμα άλλαζε τις συχνότητες εκπομπής όλων των καναλιών δυσχεραίνοντας έτσι την παρακολούθησή τους από πολύ κόσμο που δεν γνώριζε να χειρίζεται καλά την αναζήτηση καναλιών στα UHF. Κάπως έτσι κόπηκε εντελώς ξαφνικά η μετάδοση του Super Channel, του καλύτερου κατά τεκμήριο καναλιού της αρχικής εξάδας (TV5, SAT1, CNN, RAIDUE, HORIZON τα υπόλοιπα), πιθανότατα γιατί η συμφωνία για την αναμετάδοσή του υπήρχε μόνο στη… φαντασία της ΕΡΤ!
• Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στον αττικό ουρανό εμφανίστηκαν κι άλλα δορυφορικά κανάλια μέσα από τις συχνότητες των 6 πρώτων σταθμών. Πώς γίνεται αυτό; Είναι πολύ απλό! Την εποχή εκείνη τα δορυφορικά κανάλια ήταν όλα αναλογικά, κι επειδή ανέκαθεν η χωρητικότητα στον δορυφόρο ήταν και είναι σημαντική, υπήρχαν κανάλια που εξέπεμπαν για μερικές ώρες από τις συχνότητες άλλων σταθμών που εκείνη την ώρα είχαν κλείσει το πρόγραμμά τους!
• Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γαλλικό TV5. Το κανάλι αυτό μετέδιδε καθημερινά το πρόγραμμά του από τις 5 το απόγευμα ως τις 2 τα ξημερώματα. Τις υπόλοιπες 15 ώρες της ημέρας εμφανίζονταν κατά διαστήματα διάφορα κανάλια, τα οποία από το feed που χρησιμοποιούσε η ΕΡΤ για να μεταδίδει το TV5 έφταναν ως τις τηλεοράσεις μας. Η συχνότητα του γαλλικού καναλιού κυριολεκτικά κατακλυζόταν από σταθμούς προερχόμενους από την παγωμένη Σουηδία ως την εξωτική Ταϊλάνδη! Δείτε:
• TVT: Το γνωστό από τους Hot Bird ταϊλανδέζικο κανάλι που μεταδιδόταν για λίγες ώρες τα πρωινά τις καθημερινές.
• Sweden Today: Ένα πρωινό μαγκαζίνο σουηδικού καναλιού που μεταδιδόταν κάθε σαββατοκύριακο με ειδήσεις και εικόνες από τον βορρά της Ευρώπης.
• WorldNet, USIA, C-Span: 3 κανάλια από τις ΗΠΑ με ειδησεογραφικό και οικονομικό χαρακτήρα, εμφανίζονταν εναλλάξ τα απογεύματα, λίγο πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα του TV5.

 

• Τον Δεκέμβριο του 1988, και μετά από 2 μήνες επιτυχημένης παρουσίας της αρχικής δορυφορικής εξάδας καναλιών, ξεκίνησε ακόμα η αναμετάδοση δύο κορυφαίων προγραμμάτων, του MTV Europe και του SKY Channel. To MTV τότε κάλυπτε ολόκληρη την Ευρώπη, αποτελούσε ουσιαστικά όλα τα σημερινά θεματικά MTV σε ένα κανάλι! Κάτι παρόμοιο ήταν και το SKY Channel, εκπληκτικό ψυχαγωγικό πρόγραμμα ποικίλης ύλης, το οποίο οι Αθηναίοι απόλαυσαν δυστυχώς για πολύ λίγο καθώς λίγους μήνες μετά το κανάλι άλλαξε δορυφόρο, ιδιοκτησία και… φιλοσοφία!
• Ήταν η εποχή των πρώτων συνδρομητικών πλατφόρμων και όπως είναι γνωστό, η πλατφόρμα του SKY είναι σήμερα η κορυφαία στην Ευρώπη. Το SKY Channel άλλαξε όνομα, έγινε SKY ONE, και παράλληλα διασπάστηκε σε SKY News, SKY Movies, Eurosport, με το κάθε κανάλι να καλύπτει τα θέματα της αρμοδιότητάς του. Μέσα από την επίγεια αναμετάδοση της ΕΡΤ, παρακολουθήσαμε σταδιακά την μεταμόρφωση του «πατρικού» SKY Channel μέσω διαφημιστικών σποτ που ανήγγειλαν τις μεγάλες αλλαγές, αλλά ουσιαστικά και το τέλος της σύντομης καριέρας του SKY στις επίγειες αναμεταδόσεις,
• Μετά τις αλλαγές αυτές, η ΕΡΤ μετέδιδε μια ευρωπαϊκή FTA έκδοση που ονομαζόταν SKY Europe, και αποτελείτο από ένα πολύ πρωινό δελτίο ειδήσεων του SKY News, ένα πρωινό παιδικό πρόγραμμα του SKY one, και μετά το μεσημέρι το πρόγραμμα του Eurosport. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τότε Eurosport δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό. H φυσική του συνέχεια είναι τα σημερινά SKY sports, καθώς το 1992 το Eurosport  πέρασε σε γαλλικά χέρια και έφυγε από την επιρροή των Άγγλων του SKY.
• Το διάστημα εκείνο πάντως οι Αθηναίοι παρακολούθησαν ακόμα, μέσα από τη συχνότητα του SKY, προγράμματα κι άλλων καναλιών με τον τρόπο που εξηγήθηκε προηγουμένως για το TV5. Κανάλια όπως το EBC (ειδησεογραφικό), ARTS (κουλτουριάρικο), Channel e, Retemia (ιταλικό), Landscape Channel (πρόγραμμα με τοπία και κλασσική μουσική που μεταδιδόταν από τις 4 το πρωί ως τις 7) διάνθιζαν την επίγεια συχνότητα. Όσοι παρακολουθείτε το Smart Channel από την πλατφόρμα του ΟΤΕ ίσως έχετε δει εκπομπές του Landscape.

• Λίγους μήνες αργότερα η ΕΡΤ πρόσθεσε ακόμα τα κανάλια RAIUNO, TVE International και RTL Plus, τον πρόγονο του σημερινού RTL Television, που τότε είχε έδρα το Λουξεμβούργο (από εκεί βγήκε και το όνομά του: Radio Television Luxemburg). Το RTL έγινε αμέσως διάσημο από τα σοφτ πορνό που μετέδιδε αργά το βράδυ. Με αυτές τις προσθήκες ο αριθμός των επίγειων αναμεταδόσεων έφτασε τα 11 κανάλια συνολικά, και αποτελεί το ρεκόρ στην ιστορία των επίγειων αναμεταδόσεων στην Αθήνα. Η τελευταία προσθήκη έγινε ένα χρόνο μετά με το 3sat και λίγα χρόνια αργότερα με τα Euronews και ΡΙΚ, αφού όμως πρώτα είχαν σταματήσει αρκετά από τα κανάλια που αναφέρθηκαν προηγουμένως.
• Σύμφωνα με περιοδικά της εποχής (γιατί AGB δεν υπήρχε τότε) τα δορυφορικά κανάλια είχαν θεαματικότητα από 20- 30%, που είναι απρόσμενα μεγάλη για ξενόγλωσσα προγράμματα. Ήταν όμως η μοναδική εναλλακτική λύση στο κρατικό μονοπώλιο. Για δύο χρόνια και μέχρι να εμφανιστούν τα πρώτα ιδιωτικά κανάλια, τα δορυφορικά προγράμματα παρακολουθούνταν μαζικά και έκαναν γνώριμα στο αθηναϊκό κοινό φαντασμαγορικά shows, αθλητικές μεταδόσεις υψηλού επιπέδου, ταινίες πρώτης προβολής, τηλεπαιχνίδια και δελτία ειδήσεων πολύ πριν εμφανιστούν στην ελληνική τους έκδοση από την ιδιωτική τηλεόραση.
• Το 1989 ήταν η χρονιά που με όχημα τα δορυφορικά κανάλια, έγινε το πρώτο μεγάλο βήμα για την απελευθέρωση της τηλεόρασης από τα κρατικά δεσμά. Απελευθέρωση όμως που δυστυχώς πέρασε τον τηλεοπτικό χάρτη από το ένα άκρο στο άλλο. Από τα ΜΑΤ και τη φίμωση, στην πλήρη ασυδοσία της καταπάτησης συχνοτήτων, που αποτέλεσε ουσιαστικά την αρχή του τέλους των επίγειων αναμεταδόσεων δορυφορικών προγραμμάτων. (Ισίδωρος)


 

To πρώτο ελληνικό μη κρατικό κανάλι στην Αθήνα
Το μετέωρο βήμα της συνδρομητικής τηλεόρασης

4o Μέρος: ΤV Plus
• 
Όσοι πιστεύουν ότι η ιδιωτική τηλεόραση ξεκίνησε με το MEGA ή ακόμα χειρότερα ότι η συνδρομητική τηλεόραση ξεκίνησε με το FilmNet πλανώνται πλάνη οικτρά! Αρχές του 1989, αρκετούς μήνες πριν εμφανιστούν τα πρώτα ελληνικά κανάλια, κι όταν η μοναδική διέξοδος από την ΕΡΤ ήταν τα δορυφορικά, στην Αθήνα κάνει τα πρώτα του δειλά βήματα το κανάλι του δήμου Πειραιά με την ονομασία TV Plus! Οι πρώτοι μήνες ήταν ιδιαίτερα βασανιστικοί καθώς το κανάλι αναγκαζόταν συχνά να αλλάζει συχνότητες για να αποφύγει τα παράσιτα της ΕΡΤ, η οποία δεν έχανε ευκαιρία να παρεμποδίζει τη λειτουργία του σταθμού γιατί –τυπικά- ήταν παράνομη!
• Σε μια εποχή που μοναδικό ελληνικό κανάλι ήταν η ΕΡΤ, το TV Plus αποτέλεσε την πιο ευχάριστη έκπληξη στον τηλεοπτικό χάρτη της Αθήνας για το κοινό που είχε ήδη γλυκαθεί από τα δορυφορικά προγράμματα. Χρειάστηκε πάντως να μεσολαβήσουν οι εκλογές του Ιουνίου 1989 για να μπορέσει το TV Plus τουλάχιστον να εκπέμψει το σήμα του χωρίς τον παρασιτοπόλεμο!
• Παρά τις δυσκολίες, το κανάλι του δήμου Πειραιά μετέδιδε ένα δοκιμαστικό πρόγραμμα χωρίς ίχνος πολιτικού λόγου (άρα προς τι η μανία της ΕΡΤ να το φιμώσει;). Το πρόγραμμα αποτελείτο από βιντεοκλίπ, κάρτες με χρηστικές πληροφορίες για τους δημότες Πειραιά, ενημέρωση για πολιτιστικά δρώμενα (με κάρτες πάντα), πολύ κλασσική μουσική για background, το ζουμί ωστόσο  ήταν τρέιλερ ταινιών διότι το κανάλι διαφήμιζε συνεχώς ότι σκοπός του ήταν να μεταδώσει (μόλις το αφήσουν) βραδινό πρόγραμμα με τις καλύτερες ταινίες χωρίς διακοπές για διαφημίσεις έναντι συνδρομής! Εν έτι 1989 και πριν καλά καλά υπάρξει ιδιωτική τηλεόραση στην Ελλάδα, ο δήμος του Πειραιά προχώρησε τόσο πολύ ώστε να εξαγγείλει συνδρομητικό κανάλι με δέλεαρ τις καλύτερες ταινίες του Χόλλυγουντ χωρίς τις ενοχλητικές διακοπές. 5 χρόνια πριν εμφανιστεί το FilmNet!
• Από το καλοκαίρι μάλιστα του 89, το TV Plus
εμπλούτισε το δοκιμαστικό του πρόγραμμα με την προβολή μίας ταινίας κάθε βράδυ στις 9 χωρίς κωδικοποίηση φυσικά. Είναι γεγονός ότι οι περισσότερες ταινίες που προβάλλονταν ήταν πρώτης προβολής, προσεκτικά επιλεγμένες και με υπότιτλους!

• Λίγους μήνες μετά ξεκινούν οι δοκιμαστικές εκπομπές των πρώτων ιδιωτικών καναλιών MEGA και Antenna και αργότερα έρχεται ο κατακλυσμός της μπάντας UHF από νέους σταθμούς. Το TV Plus αναβαθμίζει το πρόγραμμά του αναμεταδίδοντας ελεύθερα από το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ το κομμένο από την ΕΡΤ, Super Channel, και από τις αρχές του 1990 ξεκινά κωδικοποιημένο πρόγραμμα με ταινίες από τις 8 το βράδυ ως τις 4 το πρωί. Το κανάλι διέθεσε σύμφωνα με τον τύπο της εποχής περίπου 10000 αποκωδικοποιητές που πάντως δεν επαρκούσαν με τίποτα ώστε να είναι βιώσιμο. Οι υπεύθυνοι έκαναν ένα τραγικό στρατηγικό λάθος διότι δεν υπολόγισαν ότι ο Έλληνας τηλεθεατής δεν θα ήταν μαθημένος στην συνδρομητική τηλεόραση, πόσο μάλλον εκείνη την εποχή που τα ιδιωτικά κανάλια άρχισαν να ξεφυτρώνουν το ένα πίσω από το άλλο προσφέροντας πλήθος επιλογών σε ένα κοινό που έτσι κι αλλιώς δεν είχε μάθει ακόμα να είναι απαιτητικό και να ζητάει τις εξειδικευμένες υπηρεσίες ενός συνδρομητικού καναλιού. Από την άλλη όπως αποδείχτηκε και αργότερα, τα αθλητικά είναι το κυρίως πρόγραμμα για το οποίο θα πλήρωνε κάποιος συνδρομή. Και το TV Plus είχε μόνο ταινίες, και μόνο 8 ώρες την ημέρα.
• Όλα αυτά οδήγησαν το πρώτο μη κρατικό κανάλι της Αθήνας σε ένα πολύ οδυνηρό τέλος. Το 1993 κι ενώ υπήρχε μία ασάφεια γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς καθώς υπήρχαν φήμες ότι ο δήμος είχε αποχωρήσει πολύ νωρίτερα, το κανάλι βάζει λουκέτο. Κανείς δεν βρέθηκε να το αγοράσει ή έστω να του αλλάξει μορφή ώστε να παραμείνει στους τηλεοπτικούς αιθέρες. Η συχνότητα 33 UHF άδειασε σε μια νύχτα, και προσωπικά εγώ δε γνωρίζω κανέναν που να υπήρξε συνδρομητής του πειραιώτικου σταθμού ώστε να ξέρω τι συνδρομή ακριβώς πλήρωναν για 8 ώρες προγράμματος (πρέπει να ήταν περίπου 2000-3000 δρχ), ή πόσο κόστιζαν οι αποκωδικοποιητές και η εγκατάστασή τους. (Ισίδωρος)


 

Η ιδιωτική τηλεόραση ξεκινά!

Οι αναταραχές στον τηλεοπτικό χάρτη!
 Χρειάστηκε να περάσει σχεδόν ένας χρόνος
από την έναρξη της αναμετάδοσης δορυφορικών καναλιών για να μπει η ιδιωτική τηλεόραση στα σπίτια των κατοίκων της Αττικής. Είχε προηγηθεί η δοκιμαστική εκπομπή του TV Plus του δήμου Πειραιά και η ψήφιση στη βουλή το καλοκαίρι του 1989, ενός νομοσχεδίου που προέβλεπε να δοθούν δύο προσωρινές άδειες εκπομπής για ιδιωτικούς σταθμούς. Η μία αφορούσε μία συμμαχία κεντροδεξιών εφημερίδων με την επωνυμία ΝΕΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ και η δεύτερη αντίστοιχη συμμαχία κεντροαριστερών εκδοτών με την επωνυμία ΤΗΛΕΤΥΠΟΣ.
• Η πρώτη άδεια ωστόσο δεν αξιοποιήθηκε ποτέ. Η Νέα Τηλεόραση εξέπεμψε μόνο μία test card για λίγους μήνες και στη συνέχεια ανέβαλλε επ αόριστον την έναρξη λειτουργίας της. Αντίθετα η δεύτερη άδεια αξιοποιήθηκε αμέσως κι έτσι στις 20 Νοεμβρίου 1989 ο ΤΗΛΕΤΥΠΟΣ ξεκίνησε το κανονικό του πρόγραμμα με τον γνωστό σε όλους τίτλο MEGA CHANNEL. Το MEGA ξεκίνησε με αρχικό πρόγραμμα περίπου 12 ωρών, από τις 3 το μεσημέρι ως τις πρώτες πρωινές ώρες, και αμέσως κέρδισε μεγάλο μερίδιο της θεαματικότητας, αφού ουσιαστικά έπαιζε χωρίς αντίπαλο.
• Το δεύτερο χρονικά ιδιωτικό κανάλι τις χώρας, o Antenna, το διάστημα εκείνο είχε ξεκινήσει δοκιμαστικές εκπομπές, με πολύ Τεν τεν, κάποιες ταινίες και ζωντανές μεταδόσεις από το στούντιο του ραδιοφωνικού του σταθμού. Η επίσημη έναρξη λειτουργίας του πραγματοποιήθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 1989 με την Τηλερουλέτα με παρουσιαστή τον Τέρενς Κουίκ!
• Ένα χρόνο μετά τις επιδρομές των ΜΑΤ
εναντίον κάθε ελεύθερης εκπομπής, τίποτα πια δεν θύμιζε εκείνες τις ημέρες. Το σκηνικό είχε αλλάξει άρδην και τα ιδιωτικά κανάλια άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια στον αττικό τηλεοπτικό χάρτη. Σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση μία σάρωση της μπάντας των UHF φανέρωνε και νέα κανάλια τα οποία άλλες φορές έρχονταν για να μείνουν, κι άλλες για να εκπέμψουν λίγες μέρες πρόγραμμα και μετά να εξαφανιστούν. Άλλοι σταθμοί ήταν προσπάθειες κάποιων εκδοτών ή ραδιοφωνικών σταθμών να επεκταθούν στην τηλεόραση, κι άλλες ερασιτεχνών ή γραφικών τύπων, ιδιοκτητών ψησταριών, σουβλατζίδικων, βιντεοκλάμπ κι ότι άλλο μπορεί να βάλει ο ανθρώπινος νους.

 

• Σήμερα επιβιώνουν επιπλέον στον αθηναϊκό τηλεοπτικό χάρτη οι σταθμοί MAD (μουσικός με έναρξη το 1996), TVC (πρώην ΤΗΛΕΤΩΡΑ και Πόλις), TV ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (ο μοναδικός σταθμός της Θεσ/νίκης που εκπέμπει στην Αθήνα), το κανάλι της Βουλής, ο Αθήνα TV, το Smart (πρώην TV Πειραιάς), το ΤΗΛΕΦΩΣ (οικολογικό), το 0-6 TV (παιδικό), ο GTV (που ξεκίνησε ως Γαλάτσι TV), το Θριάσιο, το Μέλλον TV, το Local TV (σταθμός νοτίων προαστίων), ο DTV και ο Eye.
• Κατά καιρούς εμφανίστηκαν στο ταραγμένο αθηναϊκό τοπίο πολλά κανάλια, τα οποία είτε έβγαλαν πρόγραμμα για λίγο καιρό κι έκλεισαν για διάφορους λόγους, είτε αρκέστηκαν σε μια κάρτα με τη λογότυπό τους χωρίς να προβάλλουν ποτέ τίποτα.
• Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν κανάλια όπως το Junior’s (παιδικό), Πατροκοσμάς (θρησκευτικό), Quattro, ART 68, Super B (σταθμός από την Πάτρα), CTN (κάτι σαν gay TV), RAISAT (δορυφορικό πρόγραμμα από ιδιώτη), STV
• Στην δεύτερη κατηγορία ανήκουν κανάλια όπως το Movie Channel (απόπειρα τύπου FilmNet), Μουσικό Κανάλι (απόπειρα τύπου MTV), Europe ΤV, Euro Athens, ΗΧΩ TV, NRG (τηλεοπτικός σταθμός του Kiss FM) και η Νέα Τηλεόραση που, όπως είπαμε, είχε νόμιμη άδεια εκπομπής αλλά δεν την αξιοποίησε...

• Προφανώς με τόσα κανάλια, η πολυφωνία ήταν δεδομένη, οδήγησε όμως σε μια τεράστια ασυδοσία με το ένα κανάλι να προσπαθεί να «ταπώσει» το άλλο με αποτέλεσμα να προκαλείται χάος που κρατάει ως σήμερα. Τη νύφη πλήρωσαν πάντως τα δορυφορικά κανάλια, που σταδιακά άρχισαν να λιγοστεύουν αφού η ΕΡΤ έδειξε ανήμπορη να προστατέψει τις συχνότητες που κατείχε
• Παρακάτω παρουσιάζω συνοπτικά σχεδόν όλα τα κανάλια που πέρασαν και χάθηκαν ή εξακολουθούν να υπάρχουν στην Αττική, με μία σχετική χρονολογική σειρά εμφάνισης. (Ισίδωρος)


 

Η συνδρομητική τηλεόραση επιστρέφει!

6ο μέρος: To χρονικό της επίγειας μετάδοσης δορυφορικών
και ιδιωτικών προγραμμάτων στην Αθήνα
Ένα χρόνο μετά το κλείσιμο του πρώτου συνδρομητικού καναλιού της Ελλάδας, του TV Plus Πειραιά, η ολλανδικών συμφερόντων εταιρία NetMed αποφασίζει να επενδύσει στον χώρο της συνδρομητικής τηλεόρασης. Η ελληνική αγορά είναι μικρή, ανταγωνισμός όμως δεν υπάρχει. Ουσιαστικά η NetMed είχε να ανταγωνιστεί την ραγδαία ανάπτυξη της ιδιωτικής τηλεόρασης, αλλά και τεχνικά, έπρεπε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα εξεύρεσης ελεύθερων συχνοτήτων.
Η NetMed εξαγγέλλει μέσω της θυγατρικής της Multichoice την έναρξη παροχής συνδρομητικών τηλεοπτικών προγραμμάτων, τον Σεπτέμβριο του 1994 με το κανάλι FilmNet. Το FilmNet αρχικά έμοιαζε εκπληκτικά με το TV Plus, έδινε δηλαδή έμφαση στον κινηματογράφο με την διαφορά ότι εδώ είχαμε να κάνουμε με 24ωρο πρόγραμμα κι όχι με 8ωρο. Οι Ολλανδοί ωστόσο δεν έκαναν το λάθος του σταθμού του Πειραιά κι έδειξαν ξεκάθαρα ότι στόχος τους ήταν να προσελκύσουν συνδρομητές μέσω των δημοφιλέστερων αθλητικών προγραμμάτων, κυρίως ποδοσφαίρου. Έτσι τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας του, το FilmNet, αφού συμφώνησε με την ΕΡΤ, η οποία βάση νόμου είναι η μοναδική που έχει την άδεια εκπομπής αναλογικού κωδικοποιημένου σήματος,  να χρησιμοποιήσει δικές της συχνότητες, άρχισε να εμπλουτίζει το πρόγραμμά του με αθλητικές ζώνες, αποκτώντας δικαιώματα του ελληνικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου αλλά και αρκετών ευρωπαϊκών. Η τεχνολογία κωδικοποίησης του προγράμματος ήταν ίδια με το TV Plus, δηλαδή αναλογικό κωδικοποιημένο σήμα που «μεταφραζόταν» από ιδιοκτησιακό αποκωδικοποιητή.

Η τύχη του FilmNet με την προσθήκη των αθλητικών ήταν σαφώς καλύτερη από την προηγούμενη αποτυχημένη απόπειρα όχι μόνο γιατί κατάφερε να κερδίσει αρκετούς συνδρομητές, αλλά και γιατί υπήρχαν τα κεφάλαια των Ολλανδών να καλύπτουν την οικονομική ζημιά.
Το 1996 η NetMed αποκτά και δεύτερη άδεια εκπομπής κωδικοποιημένου σήματος, παρότι υπήρξαν αρκετοί ενδιαφερόμενοι να την ανταγωνιστούν, κι έτσι μετατρέπει το FilmNet σε καθαρό κινηματογραφικό κανάλι και μεταφέρει όλα τα αθλητικά αλλά και την πρωινή παιδική ζώνη του FilmNet σε ένα δεύτερο κανάλι, το γνωστό μας SuperSport, με πρόγραμμα από τις 5 το απόγευμα ως τις πρώτες πρωινές ώρες, ενώ τα πρωινά μεταδιδόταν από την ίδια συχνότητα το παιδικό Κ-TV, που άλλαξε όνομα δύο φορές σε Fox Kids και πρόσφατα σε Jetix.

H είσοδος των δύο συνδρομητικών καναλιών δεν έγινε αναίμακτα βέβαια καθώς για χάρη τους θυσιάστηκαν αρκετά δορυφορικά κανάλια, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις «τάπωσαν» μικρούς ιδιωτικούς σταθμούς που έτσι κι αλλιώς ήταν παράνομοι και δε μπορούσαν να αντιδράσουν. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το κανάλι του ραδιοφωνικού Kiss FM με την ονομασία NRG TV το οποίο εξαφανίστηκε σε μία νύχτα όταν ξεκίνησε το SuperSport, ενώ παλαιότερα θύμα έπεσε το διάσημο ΙΤΑ 8 από το FilmNet. (Ισίδωρος)


 

Η παρακμή της επίγειας μετάδοσης δορυφορικών καναλιών!
Το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή!

Αφιέρωμα: 7o Mέρος
• 
Από τον Οκτώβριο του 1988 έως το 1991 περίπου, τα δορυφορικά κανάλια είχαν μεγάλη τηλεθέαση, έφτασαν κάποια στιγμή να αναμεταδίδονται 11 προγράμματα ταυτόχρονα. Η ραγδαία ανάπτυξη όμως της ιδιωτικής τηλεόρασης, η απροθυμία της ΕΡΤ να υπερασπιστεί τις συχνότητές της, καθώς και κάποιοι αστάθμητοι παράγοντες όπως αλλαγές δορυφόρων ή αναδιαρθρώσεις σταθμών, οδήγησαν σταδιακά στην μείωσή τους.
• Αρχικά, ξεκίνησαν 6 κανάλια, τα SUPER CHANNEL, SAT1, RAIDUE, CNN, HORIZON και TV5 Europe. Προστέθηκαν τα RTL, TVE, RAIUNO, MTV και SKY/EUROSPORT. Καλοκαίρι του 1990 αναμεταδίδεται το 3SAT, γερμανικό κανάλι πολιτισμού. Αρχές του 1993 ξεκινάει την λειτουργία του το ευρωπαϊκό ειδησεογραφικό κανάλι EURONEWS που αναμεταδίδεται και επίγεια από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του. Επίσης η ΕΡΤ ενέταξε στις αναμεταδόσεις και το κυπριακό δορυφορικό πρόγραμμα του ΡΙΚ.
• Όσο προχωρούσαν τα χρόνια και η ασυδοσία μεγάλωνε, το πιο εύκολο για ένα νέο ιδιωτικό κανάλι ήταν να ταπώσει ένα δορυφορικό αντί να αναζητήσει άλλη ελεύθερη συχνότητα που έτσι κι αλλιώς ήταν δυσεύρετη. Τα δορυφορικά ήταν εύκολος στόχος, αφενός μεν γιατί ελάχιστοι πια ενδιαφέρονταν για την παρακολούθησή τους, αφετέρου γιατί το σήμα τους είχε μικρή ισχύ, κι έτσι εύκολα ένας ελληνικός σταθμός μπορούσε να τα υπερκαλύψει. Αφού για ένα διάστημα, δορυφορικό και ιδιωτικό κανάλι έπαιζαν στην ίδια συχνότητα και παρέμβαλλε το ένα το άλλο, ερχόταν η στιγμή που η ΕΡΤ έκοβε την αναμετάδοση κι έτσι η συχνότητα έμενε πια ελεύθερη στον ιδιωτικό σταθμό.
• Κάπως έτσι «έσβησαν» το κανάλια της RAI UNO από το Κανάλι 5, το TVE από το ΤηλεΑστυ, το Horizon και άλλα. Τα MTV και Εurosport, διακόπηκαν κι επανήλθαν αρκετές φορές. Το MTV διέκοψε οριστικά την επίγεια αναμετάδοσή του το 2001 όταν τα δικαιώματα για την Ελλάδα τα πήρε ο Alpha Digital.

• Όσοι ενδιαφέρονται για το που θα βρουν σήμερα όλα αυτά τα κανάλια, τα περισσότερα είναι ελεύθερα στους Hot Bird, και συγκεκριμένα τα RTL, RAIUNO, RAIDUE, TVE, EURONEWS, TV5, Horizon (ΟRT). Τα SAT1 και 3sat είναι ελεύθερα μέσω Astra. Τα MTV, Eurosport και CNN μεταδίδονται μέσω NOVA. Αντίθετα, το Super Channel έκλεισε από το 1996 όταν εξαγοράστηκε από το NBC.
• Σήμερα στην Αθήνα απέμειναν σε επίγεια μετάδοση μόνο 5 δορυφορικά προγράμματα. Το Εurosport, που αναμεταδίδεται στην ελληνική έκδοσή του μετά από συμφωνία με τη NOVA αλλά όχι ολόκληρο το πρόγραμμά του. Το Euronews, που αναμεταδίδεται συνεχώς από το 1993, με ένα μικρό διάλειμμα για δύο χρόνια όταν μοιραζόταν τις ώρες εκπομπής με το Eurosport σε κοινή συχνότητα. Το ΡΙΚ, μετά από συμφωνία ΕΡΤ – ΡΙΚ για ανταλλαγή προγραμμάτων. Και τέλος, τα CNN και TV5 Europe, τα μόνα κανάλια που επιβιώνουν συνεχόμενα από τον Οκτώβριο του 1988!
• Δυστυχώς όμως, κανένα από αυτά τα 5 προγράμματα δεν λειτουργεί ανεμπόδιστο. Στο μεγαλύτερο μέρος του λεκανοπεδίου, υπάρχουν μεγάλα προβλήματα από παράσιτα. Ουσιαστικά κανένα κανάλι δεν είναι απολύτως καθαρό, όλα δέχονται παρεμβολές, λίγο ή πολύ.
Τα δορυφορικά κανάλια ήταν το πρώτο βήμα για την απελευθέρωση της τηλεόρασης. Η απελευθέρωση αυτή όμως οδήγησε τις επίγειες αναμεταδόσεις στη σημερινή κατάσταση, κάτι που νομοτελειακά θα γινόταν κάποια στιγμή. Το επόμενο βήμα, λογικά, θα είναι να σταματήσουν οριστικά όλες οι αναμεταδόσεις, κι αυτό θα γίνει όταν ξεκαθαρίσει το τοπίο στον τηλεοπτικό χάρτη και θα δοθούν (αν δοθούν ποτέ) οι οριστικές άδειες στους τηλεοπτικούς σταθμούς.
• Στην Αθήνα
, πέρα από τα 5 δορυφορικά προγράμματα, εκπέμπουν σήμερα οι εξής ελληνικοί σταθμοί: ΕΤ1, ΝΕΤ, ΕΤ3, ΑΝΤ1, MEGA, ALPHA, STAR, ALTER, ΒΟΥΛΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ, Κανάλι 10, EXTRA 3, TVC, SEVEN, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV, ΤΗΛΕΑΣΤΥ, ΜMAGIC, 902 TV, MAD, ΑΘΗΝΑ TV, SMART, HIGH, BLUE SKY, 0-6 TV, ΤΗΛΕΦΩΣ, EYE, GTV, DTV, LOCAL TV κι επίσης κάποιοι σταθμοί που περισσότερο μοιάζουν με τους παλιούς πειρατικούς, χωρίς λογότυπο και πρόγραμμα με βιντεοκλίπ και 090. Ουσιαστικά, δηλαδή, στην Αττική σήμερα έχουμε συνολικά 33 περίπου προγράμματα.

• Το μέλλον των επίγειων εκπομπών περνάει κι αυτό σε ψηφιακό επίπεδο. Η επίγεια ψηφιακή τηλεόραση θα φέρει μεγάλες αλλαγές αφού πλέον θα παρέχεται η τεχνική δυνατότητα σε κάθε κανάλι να μεταδίδει περίπου 4-5 προγράμματα μέσα από μία και μόνο συχνότητα. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί σταθμοί ίσως θελήσουν να δημιουργήσουν θεματικά κανάλια για να αξιοποιήσουν το αρχείο τους. Στην Κρήτη μάλιστα πραγματοποιείται ήδη σχετικό πιλοτικό πρόγραμμα, επιδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τοπικά κανάλια όπως το ΚΡΗΤΗ TV έχουν δείξει ζωηρό ενδιαφέρον να αξιοποιήσουν τη νέα τεχνολογία. Δυστυχώς, ενώ στην Ευρώπη πραγματοποιούνται ήδη τα πρώτα βήματα της επίγειας ψηφιακής, στην Ελλάδα για μία ακόμη φορά, όλα δείχνουν ότι θα καθυστερήσουμε αρκετά στην υιοθέτησή της.  Είναι αναπόφευκτο ωστόσο το πέρασμα στην ψηφιακή εκπομπή, όχι μόνο διότι κάποια στιγμή η κυβέρνηση θα κληθεί να το εφαρμόσει ως ευρωπαϊκή οδηγία, αλλά και γιατί είναι η μόνη λύση ώστε να μπει μια τάξη στο σημερινό τηλεοπτικό χάος.

• 
Κλείνοντας αυτή τη σειρά άρθρων
που σκοπό είχε να κάνει μια αναδρομή στην εικόνα του αθηναϊκού τηλεοπτικού τοπίου, από το 1987 ως σήμερα, θέλω να ευχαριστήσω τον φίλο Λεωνίδα Κλώντζα που μου έδωσε την ευκαιρία να εκφραστώ μέσα από την φιλόξενη σελίδα του, αλλά και όλους τους φίλους αναγνώστες για τα καλά τους λόγια και τις χρήσιμες παρατηρήσεις τους. (Ισίδωρος)